Wat maakt van een conflixerproject een succesverhaal? We namen 4 projecten onder de loep.

Fixers VTS3 Sint-Niklaas

De Fixers zijn derdejaars die elke vrijdagmiddag op de speelplaats van de 1ste jaars aanwezig zijn. Ze spreken leerlingen aan, wanneer ze merken dat er iets niet in orde is. Hierdoor zijn er op vrijdag veel minder conflicten tijdens de pauzes. De Fixers krijgen elk jaar een goede training, waardoor ze klaar zijn om te Fixen.

Ears Sint-Jozefinstituut Borsbeek

De Ears nemen per 2 een klas eerstejaars onder hun vleugels. Ze zorgen ervoor dat ze zich snel thuis voelen en doen een aantal activiteiten samen. Daarenboven zijn ze ook vertrouwensleerlingen. Sinds de Ears deze 2 vormen van peer support combineren kent het project een groot succes. Bovendien krijgen ze een stevige opleiding tijdens een weekend bij de start van het schooljaar en worden ze ondersteund door gemotiveerde en gedreven leerkrachten.

Sjapo Heilig Hart Heverlee

SJAPO staat voor Samen Jong Anders Problemen Oplossen. Dit is echt een leerlingenproject, gedragen én gepromoot door leerlingen. Ze bemiddelen in een houten huisje op de speelplaats, ze staan eenzame en gepeste leerlingen bij en steken hen een hart onder de riem. SJAPO is na al die jaren veel meer geworden dan een bemiddelingsproject. De SJAPO-leerlingen dragen rode sweaters en vormen nu een bekend beeld op school. Elk jaar start een nieuwe enthousiaste groep en met vallen en opstaan leeft SJAPO een eigen leven, onder de blijvende stimulans van een aantal leerkracht-coaches die het project warm blijven omarmen en die nu zelf de weekends voor de nieuwe bemiddelaars verzorgen. Dit is een verhaal van co-creatie... van elkaar vertrouwen geven en ervoor gaan.

Conflixers De Karwij Lokeren

De Conflixers van de Karwij in Lokeren zijn vertrouwensleerlingen. Ze zijn aanwezig tijdens elke middagpauze op de speelplaats en spreken leerlingen aan wanneer ze merken dat er iets niet in orde is. Leerlingen kunnen hen ook aanspreken. Ze zijn een luisterend oor. Ze hebben een gezellig lokaaltje op de speelplaats waar de gesprekken kunnen doorgaan. De Conflixers werden getraind in gespreksvaardigheden. De 5 leerkrachten die het project ondersteunen worden vrijgesteld van hun lesopdracht als er een training of vergadering doorgaat. De directeur ondersteunt het project daadkrachtig en wil op deze manier vermijden dat de begeleidende leerkrachten overbelast worden.

Passen jullie in dit rijtje?

Stuur ons info over jullie project door
deel op